Największa inwestycja rowerowa w Warszawie
Rozstrzygnięty właśnie przetarg dotyczy ulicy Andersa na odcinku od rejonu Dworca Gdańskiego do skrzyżowania z ulicą Nowolipki. Równolegle trwa także projektowanie drugiego etapu – chodzi o odcinek od ulicy Nowolipki przez rejon stacji metra Ratusz-Arsenał - aż do połączenia z placem Bankowym.
Miasto zapewnia, że na tym się nie skończy. Powstaje również koncepcja ciągu dalszego wzdłuż ulicy Mickiewicza wraz z placem Wilsona. Łącznie chodzi o trzy kilometry międzydzielnicowej trasy prowadzącej do Śródmieścia.
„Przetarg ma formułę “zaprojektuj i wybuduj”. Na bazie zatwierdzonego projektu organizacji ruchu wybrana firma przyszykuje dokumentację budowlaną i wykonawczą, a następnie zajmie się właściwymi pracami w terenie. Na część formalną oraz budowę zaplanowaliśmy łącznie 20 miesięcy” – poinformował Zarząd Dróg Miejskich.
Prace planowane są w latach 2024-25. Przetarg zwyciężyła warszawska firma Wegarten, która zaproponowała najkorzystniejszą cenę – 31,8 mln złotych. To oferta jest niższa niż zakładany przez ZDM kosztorys.
Droga rowerowa na Andersa. Jakie zmiany?
Projekt zakłada budowę asfaltowej dwukierunkowej trasy rowerowej na odcinku 1,2 kilometra.
„Po drodze połączy się ze wszystkimi odcinkami w okolicy, czyli: drogą rowerową na wiadukcie nad torami kolejowymi, pasami rowerowymi na ulicy Dawidowskiego, pasami rowerowymi na ulicach Bonifraterskiej i Międzyparkowej oraz drogami dla rowerów na ulicy Anielewicza, Świętojerskiej i Nowolipki. Realizacja tego zadania wymaga przebudowy wszystkich skrzyżowań z przestarzałą sygnalizacją świetlną. Wpływa to na całkowity koszt inwestycji, ale z drugiej strony pozwoli na montaż nowoczesnych urządzeń, które będą następnie służyć przez długie lata” – przyznają drogowcy.
Droga dla miłośników dwóch kółek znajdzie się po zachodniej stronie ulicy Andersa wraz z kompletem przejazdów rowerowych na wszystkich mijanych skrzyżowaniach. Trasa będzie częściowo wydzielona z jezdni.
Usuną zbędny beton
ZDM ma w planach również przeprowadzane tzw. rozpłytowania, czyli usuwanie zbędnych zabetonowanych lub wypłytowanych powierzchni, w miejscu których powinna pojawić się zieleń. Chodzi tutaj m.in. o ulicę Muranowską, która przejdzie przebudowę na całej długości. Firma Wegarten będzie miała też dodatkowo zadanie przeprowadzenia takiego rozpłytowania na ulicy Świętojerskiej, gdzie powiększona zostanie powierzchnia biologicznie czynna wzdłuż przyulicznego szpaleru drzew rosnącego na granicy z Ogrodem Krasińskich.
Dodatkowo przetarg zakłada przedłużenie istniejących pasów rowerowych na równoległej do Andersa ulicy Bonifraterskiej oraz budowę krótkiego fragmentu drogi dla rowerów pochodzącego z budżetu obywatelskiego. Powstanie ona po wschodniej stronie ulicy Andersa od skrzyżowania z ulicą Świętojerską do włączenia w ulicę Długą, przy wejściu do stacji metra.
Drogi rowerowe w Warszawie. Kolejne etapy
Jak tłumaczą stołeczni drogowcy, jest to kolejny etap rowerowego „kręgosłupa” centrum miasta.
„Celem jest zapewnienie dojazdu rowerem z Żoliborza, a nawet z Bielan, do Nowego Centrum Warszawy” – zdradza ZDM.
Po zakończeniu wszystkich etapów ciągły korytarz rowerowy biegnący ulicami Mickiewicza-Andersa-Marszałkowska-Waryńskiego będzie liczył blisko osiem kilometrów.
Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?